១. អំពីច្បាប់នេះ

ច្បាប់ស្ដីពីការប្រឆាំងអំពើពុករលួយ គឺជាច្បាប់ពិសេសក្នុងវិស័យព្រហ្មទណ្ឌ ដែលត្រូវបានប្រកាសឱ្យប្រើជាការប្រញាប់ដោយព្រះរាជក្រមលេខនស/រកម/០៤១០/០០៤ ចុះថ្ងៃទី១៧ ខែមេសា ២០១០។ ត្បិតតែត្រូវបានជាការប្រញាប់ក្ដី ប៉ុន្តែមាត្រា៥៧ នៃច្បាប់ខាងលើបានលើកលែងចំពោះជំពូកទី៦ (ចែងអំពីបទល្មើសពុករលួយ និងទោស) ដោយកំណត់ថាជំពូកនេះ មានអានុភាពអនុវត្តក្នុងរយៈពេល១២ ខែ ក្រោយពេលដែលក្រមព្រហ្មទណ្ឌត្រូវបានអនុវត្តទាំងស្រុង។ ច្បាប់ដែលមានចំនួន ៩ ជំពូក និង៥៧ មាត្រានេះ មានគោលបំណង ​លើក​កម្ពស់​ប្រសិទ្ធភាព​សេវា​គ្រប់​បែប​យ៉ាង ពង្រឹង​អភិបាលកិច្ច និង​នីតិរដ្ឋ​នៅក្នុង​ការ​ដឹងនាំ និង​ការ​គ្រប់គ្រង​រដ្ឋ ព្រមទាំង​រក្សា​ភាព​ស្អាតស្អំ និង​យុត្តិធម៌​ដែល​ជា​មូលដ្ឋាន​ចាំបាច់​ក្នុង​ការ​អភិវឌ្ឍ​សង្គម​ជាតិ និង​កាត់​បន្ថយ​ភាព​ក្រីក្រ។

២. អំពីវាក្យសព្ទបច្ចេកទេស

    វាក្យ​សព្ទ​បច្ចេកទេស​ក្នុង​ច្បាប់​នេះ​មានន័យ​ដូច​ត​ទៅៈ

  • បទល្មើសពុករលួយ មានន័យថា បទ​ល្មើស​ព្រហ្មទណ្ឌ​ដែល​មាន​ចែង​នៅក្នុង​ជំពូកទី​ ៦ នៃ​ច្បាប់​នេះ។
  • អ្នករាជការសាធារណៈ មានន័យថាៈ

ក – បុគ្គល​ដែល​បម្រើ​ការងារ​នៅក្នុង​ស្ថាប័ន​នីតិប្បញ្ញតិ្ត ស្ថាប័ន​នីតិប្រតិបត្តិ ឬ ស្ថាប័ន​តុលាការ ដែល​ត្រូវ​បាន​តែង​តាំង​ដោយ​លិខិត​បទដ្ឋាន​គតិយុទ្ត ទោះ​ជា​អចិន្តៃ្រយ៍ ឬ​ជា​បណ្ដោះ​អាសន្នក្តី ទោះ​ជា​បាន ឬ​មិន​បាន​ទទួល​ប្រាក់​ឈ្នួល​ក្តី ដោយ​មិន​គិត​ពី​ឋានៈ អាយុ​របស់បុគ្គល​ឡើយ។

ខ – បុគ្គល​ឯ​ទៀត​ដែល​ធ្វើការ​ក្នុង​មុខងារ​សាធារណៈ​រួម​ទាំង​ទីភ្នាក់​ ងារសាធារណៈ ឬ​សហគ្រាស​សាធារណៈ ព្រម​ទាំង​ស្ថាប័ន​សាធារណៈ​ដទៃ​ទៀត​ដែល​មាន​ចែង​នៅ​ក្នុង​ច្បាប់​នៃ​ ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា។

៣ – មន្ត្រីសាធារណៈបរទេស: មានន័យថា មន្ត្រី​បរទេស​ដែល​កាន់​តំណែង​ក្នុង​ស្ថាប័ន​នីតិប្បញ្ញតិ្ត ស្ថាប័ន​នីតិប្រតិបត្តិ ឬ​ស្ថាប័ន​តុលាការ​របស់​ប្រទេស​ក្រៅ ទោះ​ជា​បាន​តែង​តាំង ឬ​បោះឆ្នោត​ជ្រើសរើស​ក៏​ដោយ និង​ជន​បរទេស​ដែល​អនុវត្ត​មុខងារ​សាធារណៈ​សម្រាប់​ប្រទេស​ក្រៅ​ណា​មួយ រួមមាន​ទីភ្នាក់ងារ​សាធារណៈ ឬ​សហគ្រាស​សាធារណៈ។

៤ – មន្ត្រីនៃអង្គការអន្តរជាតិសាធារណៈ: មានន័យថា មន្ត្រី​អន្តរជាតិ ឬ​ជន​ណា​ដែល​ទទួល​បាន​ការ​អនុញ្ញាត​ពី​អង្គការ​អន្តរជាតិ​ឲ្យ​បំពេញ​ ភារកិច្ច​ក្នុង​នាម​អង្គការ​អន្តរជាតិ​នោះ។

៥ – ពលរដ្ឋទទួលអាណត្តិសាធារណៈដោយការបោះឆ្នោត: ​ មានន័យថា សមាជិក ព្រឹទ្ធសភា រដ្ឋសភា ក្រុម​ប្រឹក្សា​រាជធានី ក្រុម​ប្រឹក្សា​ខេត្ត ក្រុម​ប្រឹក្សា​ក្រុង ក្រុម​ប្រឹក្សា​ស្រុក ក្រុម​ប្រឹក្សា​ខណ្ឌ និង​សមាជិក​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ឃុំ សង្កាត់ ព្រមទាំង​ពលរដ្ឋ​ដែល​ទទួល​អាណត្តិ​សាធារណៈ ដោយ​ការ​បោះឆ្នោត ដើម្បី​បំពេញ​មុខងារ​សាធារណៈ​ដទៃ​ទៀត។

៦ – ចៅក្រម: មានន័យថា​ចៅ​ក្រម​អាសនៈ និង​ចៅក្រម​អយ្យការ។

៧ – នីតិបុគ្គល: មានន័យ​ថា​ក្រុម​មនុស្ស ឬ​មូលនិធិ​ដែល​មាន​បុគ្គលភាព​គតិយុត្ត ហើយ​ជា​ប្រធាន​នៃ​សិទ្ធិ និង​កាតព្វ​កិច្ច។

៨ – សង្គមស៊ីវិល: មានន័យ​ថា សហគមន៍ ឬ​ក្រុម​មនុស្ស​ដែល​បង្កើត​ឡើង​ដើម្បី​ធ្វើ​សកម្មភាព​ក្នុង​ការ​ការពារ​ផល​ ប្រយោជន៍​លើ​វិស័យ​សេដ្ឋកិច្ច សង្គម​កិច្ច នយោបាយ វិទ្យាសាស្ត្រ វប្បធម៌ និង​សាសនា មាន​ជា​អាទិ៍ សមាគម អង្គការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល គណបក្ស​នយោបាយ។

៩ – អត្ថប្រយោជន៍: មានន័យថាៈ

ក – អំណោយអ្វីមួយ កម្ចី តម្លៃឈ្នួល រង្វាន់ ឬ​កម្រៃ​ជើង​សា​ដែល​មិន​មាន​ការ​អនុញ្ញាត​ដោយ​ច្បាប់​ជា​ធរមាន ជា​ទឹក​ប្រាក់ ឬ​ជា​វត្ថុ​មាន​តម្លៃ ឬ​ជា​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​ប្រភេទ​អ្វី​មួយ។

ខ – ការងារ តំណែង មុខងារ កិច្ច​ព្រម​ព្រៀង ឬ​កិច្ច​សន្យា​អ្វី​មួយ។

គ – ការ​បង់​ប្រាក់ ការ​លើក​លែង ការ​លុប​ចោល ការ​លុប​បំបាត់​នូវ​ប្រាក់​កម្ចី អ្វី​មួយ កាត​កិច្ច ឬ​បំណុល​ដទៃ​ទៀត ទោះ​ជា​ទាំងមូល​ក្តី ឬ​ដោយ​ផ្នែក​ក្តី។

ឃ – សេវាកម្ម​ឯ​ទៀត ឬ​ការ​ផ្តល់​ជា​គុណប្រយោជន៍ រួម​ទាំង​កិច្ច​ការពារ​មិន​ឲ្យ មាន​ការ​ដាក់​ទណ្ឌកម្ម ដែល​លេច​ចេញ​ពី​អំពើ ឬ​ដំណើរការ​នៃ​ការ​ដាក់​ទណ្ឌកម្ម​រដ្ឋប្បវេណី ឬ​ព្រហ្ម – ទណ្ឌ ទោះបី​ទណ្ឌកម្ម​នេះ​ត្រូវ​បាន​កំណត់ ឬ​ពុំ​ទាន់​ត្រូវ​បាន​កំណត់​ក៏​ដោយ។

ង – ការ​អនុវត្ត ឬ​ការ​រារាំង​មិន​ឲ្យ​អនុវត្ត​នូវ​សិទ្ធិ​ ឬ​អំណាច ឬ​ភាកិច្ច​អ្វី​មួយ។

ច – ការ​ស្នើ​ជូន ឬ​ការ​សន្យា​ថា​ជូន ទោះបី​មាន​លក្ខខណ្ឌ ឬ​គ្មាន​លក្ខខណ្ឌ​ក្តី នូវ​អត្ថប្រយោជន៍ ដូច​មាន​ចែង​ក្នុង​ស្មារតី​នៃ​កថា​ខណ្ឌ (ក) (ខ) (គ) (ឃ) និង (ង)។

១០ – អំណោយ: មានន័យ​ថា ទ្រព្យ ឬ​សេវា​ដែល​ត្រូវ​បាន​ផ្តល់​ឲ្យ​ទៅ​បុគ្គល​ណា​ម្នាក់ ឬ​ដើម្បី​ជា​ប្រយោជន៍​ដល់​បុគ្គល​ណា​ម្នាក់ ហើយ​ដែល​មិន​ត្រូវ​បាន​ចាត់ទុក​ជា​កិច្ច​ព្រម​ព្រៀង និង​មិនមែន​ជា​ជំនូន​តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់ ឬ​ប្រពៃណី។

១១ – ទំនាស់ផលប្រយោជន: មានន័យ​ថា​ ផល​ប្រយោជន៍​ជា​ទឹក​ប្រាក់ ផល​ប្រយោជន៍​នយោបាយ ផល​ប្រយោជន៍​សម្រាប់​គ្រួសារ ឬ​ផល​ប្រយោជន៍​ផ្ទាល់​ខ្លួន ដែល​អាច​មាន ឥទ្ធិពល​លើ​ទង្វើ​របស់​ជន​ណា​ម្នាក់ ក្នុង​ការ​អនុវត្ត​កាតកិច្ច​ជា​ផ្លូវការ​របស់​ខ្លួន។

១២ – ទ្រព្យសម្បតិ្ត: មានន័យ​ថា ទ្រព្យ​គ្រប់​ប្រភេទ ទោះ​ជា​ចលន​វត្ថុ ឬ​ជា​អចលន​វត្ថុ រូបីយ ឬអរូបីយ និង​ឯកសារ​គតិយុត្ត ឬ​លិខិតូបករណ៍​ដែល​បញ្ជាក់​ពី​កម្មសិទ្ធិ ឬ​ផលប្រយោជន៍​នៅ​ក្នុង​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​នោះ។

១៣ – ការចាប់យក: មានន័យថា ការ​ហាម​ប្រាម​ជា​បណ្ដោះ​អាសន្ន​មិន​ឲ្យ​ធ្វើការ​ផ្ទេរ​ផ្លាស់ប្តូរ ប្រែប្រួល ប្រគល់​ឲ្យ ឬ​ធ្វើ​ចលនា​នៃ​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ ឬ​យក​ធ្វើ​ជា​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​បណ្ដោះ​អាសន្ន ឬ​គ្រប់គ្រង​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​តាមរយៈ​ដីកា​តុលាការ។

១៤ – ការរឹបអូស: មានន័យ​ថា ការ​ដក​ហូត​ជា​អចិន្ត្រៃយ៍​នូវ​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​ណា​មួយ​តាមរយៈ​សេចក្តី​សម្រេច​របស់​តុលាការ។

១៥ – ផលនៃអំពើពុករលួយ: មានន័យ​ថា ទ្រព្យ​ណា​ក៏​ដោយ​ដែល​មាន​មក​ពី ឬ​ទទួល​បាន​ដោយ​ផ្ទាល់ ឬ​ដោយ​ប្រយោល​តាមរយៈ​ការ​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ពុក​រលួយ។

១៦ – កម្រៃ: មានន័យ​ថា ផល​ជា​ប្រាក់​បាន​មក​អំពី​កិច្ចការ​ការិយាល័យ ឋានៈ​មុខងារ​ឬ​ការងារ​ដែល​រួមទាំង​ប្រាក់​បៀវត្ស ប្រាក់​ឈ្នូល និង​ប្រាក់​បន្ថែម​ឯ​ទៀត។

១៧ – ការប៉ុនប៉ង: មានន័យ​ថា ការ​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ពុករលួយ​ដែល​អាច​ត្រូវ​ផ្តន្ទាសទោស​បាន កាល​ណា​លក្ខខណ្ឌ​ខាង​ក្រោម​នេះ​ត្រូវ​បាន​បំពេញៈ

ក – ចារី​បាន​ចាប់​ផ្តើម​ប្រព្រឹត្ត​បទ​ល្មើស មានន័យ​ថា ចារី​បាន​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ដែល​មាន​គោល​បំណង​ដោយ​ផ្ទាល់ ដើម្បី​ប្រព្រឹត្តបទ​ល្មើស និង

ខ – ចារី​មិន​បាន​បញ្ឈប់​អំពើ​របស់​ខ្លួន​ទៅ​វិញ​ដោយ​ស្ម័គ្រ​ចិត្ត​តែ​ត្រូវ​ បាន​រាំង​ស្ទះ ឬ​អាក់ខាន​ដោយ​ឥទ្ធិពល​នៃ​កាលៈទេសៈ​ក្រៅ​ឆន្ទៈ​របស់​ខ្លួន។ អំពើ​ត្រៀម​បម្រុង​ដែល​ពុំ​មាន គោល​បំណង​ដោយ​ផ្ទាល់ ដើម្បី​ប្រព្រឹត្ត​បទ​ល្មើស​មិន​មែន​ជា​ការ​ចាប់ផ្តើម​ប្រព្រឹត្តទេ។

១៨ – អ្នកផ្តើមគំនិត: មានន័យ​ថា បុគ្គល​ណា​ដែលៈ

ក – ជម្រុញឲ្យប្រព្រឹត្តបទល្មើសពុករលួយតាមការណែនាំ ឬបញ្ជា។

ខ – បង្ក​ឲ្យ​មាន​បទ​ល្មើស​ពុក​រលួយ ដោយ​ផ្តល់​អំណោយ ដោយ​ការ​សន្យា ឬ​ការ​គំរាម​កំហែង ការ​ញុះញង់ ការ​លួងលោម ឬ​ដោយ​ការ​រំលោភ​អាជ្ញា ឬ​អំណាច​របស់​ខ្លួន។

១៩ – អ្នកសមគំនិត: មានន័យថា បុគ្គល​ដែល​ជួយ​សម្រួល​ដោយ​ចេតនា​ដល់​ការ ប៉ុនប៉ង ឬ​ការ​សម្រេច​បទ​ល្មើស​ពុករលួយ​ដោយ​ផ្តល់​ជំនួយ ឬ​ការ​ឧបត្ថម្ភ​របស់​ខ្លួន។

២០ – អង្គភាពដើមប្រឆាំងអំពើពុករលួយ: មានន័យ​ថា អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុក​រលួយ​ដែល​ត្រូវ​បាន​បង្កើត​ឡើង​តាម​អនុក្រឹត្យ​ លេខ ៨៤​អនក្រ.បក ចុះ​ថ្ងៃទី ២២ ខែ សីហា ឆ្នាំ ២០០៦។

៣. អំពីស្ថាប័នប្រឆាំងអំពើពុករលួយ

ស្ថាប័ន​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ​រួមមាន​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ជាតិ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ និង​អង្គភាពប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ។

ក្រុមប្រឹក្សាជាតិប្រឆាំងអំពើពុករលួយមាន​​តួនាទី​​ពិគ្រោះ​​យោបល់​​ និង​​ផ្តល់​​អនុសាសន៍​​លើ​​ការងារ​​ប្រយុទ្ធ​​ប្រឆាំង​​អំពើ​​ពុក​រលួយ។ ​ក្រុម​​ប្រឹក្សា​​ជាតិ​​ប្រឆាំង​​អំពើ​​ពុក​រលួយ​មាន​​សមា​ជិក ​១១ (ដប់មួយ) រូប និង

​មាន​ភារកិច្ច​ដូច​ត​ទៅៈ

  • កសាង​យុទ្ធសាស្រ្ត និង​នយោបាយ​ប្រយុទ្ធ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ
  • ពិគ្រោះ​យោបល់ និង​ផ្តល់​អនុសាសន៍​ដល់​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ការងារ​ប្រយុទ្ធ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ
  • ឃ្លាំ​មើល​ដំណើរការ​ការងារ​នៃ​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ
  • ស្នើ​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុក​រលួយ​ឲ្យ​រាយការណ៍ ឬ​បំភ្លឺ
  • ធ្វើ​របាយការណ៍​ជូន​នាយករដ្ឋមន្ត្រី អំពី​ដំណើរការ​របស់​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ
  • ធ្វើ​របាយការណ៍​ប្រចាំ​ឆមាស និង​ប្រចាំ​ឆ្នាំ​ជូន​នាយករដ្ឋមន្ត្រី
  • រៀបចំ និង​អនុម័ត​បទ​បញ្ជា​ផ្ទៃ​ក្នុង​ដើម្បី​អនុវត្ត​ភារកិច្ច​របស់​ខ្លួន។

អង្គភាពប្រយុទ្ធប្រឆាំងអំពើពុករលួយ មាន​ភារកិច្ច​ដូច​ខាង​ក្រោម៖

  • អនុវត្ត​ច្បាប់​បទ​បញ្ជា និង​បទប្បញ្ញត្តិ​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​បទ​ល្មើស​ពុករលួយ​ជា​ធរមាន
  • រៀបចំ​កសាង​ផែនការ​សកម្មភាព​ប្រយុទ្ធ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ​ស្រប​តាម​យុទ្ធ​សាស្ត្រ និង​នយោបាយ​របស់​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ជាតិ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ
  • ដឹកនាំ​ការងារ​ទប់ស្កាត់ និង​បង្រាប​អំពើ​ពុករលួយ
  • តាម​ដាន​ស៊ើប​អង្កេត​ត្រួត​ពិនិត្យ និង​ធ្វើការ​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ព្រមទាំង​លើក​វិធានការ​នានា​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​បទ​ល្មើស​ពុករលួយ​នៅ​តាម​ក្រសួង​ស្ថាប័ន​អង្គភាព​សាធារណៈ និង​ឯកជន​ទាំងអស់​ស្រប​តាម​នីតិវិធី​ជា​ធរមាន
  • ទទួល និង​ពិនិត្យ​រាល់​ពាក្យ​បណ្តឹង​ដែល​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​អំពើ​ពុករលួយ​ព្រមទាំង​ចាត់ការ​ទៅ​តាម​នីតិវិធី​ជាធរមាន
  • ស្វែងរក ពិនិត្យ និង​រៀបចំ​ឯកសារ និង​ព័ត៌មាន​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​អំពើ​ពុករលួយ
  • រក្សា​ការ​សម្ងាត់​ជា​ដាច់​ខាត់​ចំពោះ​ប្រភព​ព័ត៌មាន​ទាក់ទង​នឹង​អំពើ​ពុករលួយ
  • ចាត់​វិធាន​ការ​ចាំបាច់​ដើម្បី​រក្សា​សន្តិសុខ​ដល់​បុគ្គល​ដែល​ផ្តល់​ព័ត៌មាន​ទាក់ទង​នឹង​អំពើ​ពុករលួយ
  • ធ្វើ​ការ​គ្រប់គ្រង​ប្រព័ន្ធ​ការ​ប្រកាស​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ និង​បំណុល​ដូច​មាន​ប្បញ្ញត្ត​ក្នុង​ច្បាប់​នេះ
  • ដឹកនាំ​ការងារ​ឃោសនា​អប់រំ​មហាជន​អំពី​ផលវិបាក​នៃ​អំពើ​ពុករលួយ និង​លើក​ទឹកចិត្ត​ឲ្យ​មហាជន​ចូល​រួម​ក្នុង​ការ​បង្ការ​ទប់ស្កាត និង​កម្ចាត់​អំពើ​ពុករលួយ
  • ពិនិត្យ​ និង​លើក​គម្រោង​ថវិការ​ប្រចាំ​ឆ្នាំ​របស់​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ជាតិ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ និង​របស់​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ
  • ទទួល​ឆ្លើយ​បំភ្លឺ​ដោយ​ផ្ទាល់​មាត់ ឬ​ជា​លាយ​លក្ខណ៍​អក្សរ​ចំពោះ​រាល់​សំណួរ​ដែល​លើក​ឡើង​ដោយ​សមាជិក​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ជាតិ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ ឬសមាជិក​រដ្ឋសភា
  • បម្រើ​សេវា​ការងារ​ជូន​ក្រុម​ព្រឹក្សា​ជាតិ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ
  • តែងតាំង​ផ្លាស់ប្តូរ​និង​គ្រប់គ្រង ឬ​លើក​សំណើរ​តែងតាំង​ផ្លាស់ប្តូរ​មន្រ្តី​រាជ​ការ​ក្រោម​ឱវាទ​ក្នុង​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ
  • ធ្វើ​សហប្រតិបត្តិការ​ជាមួយ​អង្គការ​ជាតិ​អង្គការ​តំបន់​អង្គការ​អន្តរជាតិ​នានា​ដើម្បី​ប្រយុទ្ធ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ​ឆ្លង​ដែន
  • ធ្វើ​របាយការណ៍​អំពី​សកម្មភាព​ទាំងឡាយ​របស់​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ​ជូន​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ជាតិ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ
  • មាន​សិទ្ធិ​ធ្វើ​ការ​ព្រមាន​ចំពោះ​មុខ​សញ្ញា​ដែល​ក្នុង​ដំណាក់​កាល​ដំបូង​មាន​ការ​ខកខាន​មិន​បាន​អនុវត្ត​ច្បាប់ និង​បទប្បញ្ញាតិ្ត​ជា​ធរមាន​ក្នុង​គោលដៅ​បង្ការ និង​ទប់ស្កាត់​អំពើ​ពុករលួយ។

៤. អំពីការ​ប្រកាស​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​ និង​បំណុល

ក្នុង​ពេល​ចូល​កាន់​មុខ​តំណែង និង​ក្នុង​ពេល​ចេញ​ពី​មុខ​តំណែង​បុគ្គល​ដូច​ខាង​ក្រោម​នេះ​ត្រូវប្រកាសទ្រ​សម្បត្តិ​របស់​ខ្លួន​ជា​លាយ​លក្ខណ៍​អក្សរ ឬ​ជា​ទម្រង់​អេឡិចត្រូនិច​ទោះ​ជា​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​នោះ​នៅ​ក្រៅ​ប្រទេស​ក្តី ឬ​ក្នុង​ប្រទេស​ក្តី​រួម​ទាំង​បំណុល​ផង​ហើយ​ដាក់​ជូន​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ​ដោយ​សាមីខ្លួន​ផ្ទាល់៖

  • សមាជិក​ព្រឹទ្ធសភា សមាជិក​រដ្ឋសភា និង​សមាជិក​រាជរដ្ឋាភិបាល
  • មន្រ្តី​សាធារណៈ​ដែល​មាន​អាណត្តិ​ជ្រើស​តាំង
  • សមាជិក​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ជាតិ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុក​រលួយ​ប្រធាន​អនុប្រធាន និង​មន្រ្តី​ទាំងអស់​នៃ​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុក​រលួយ។
  • មន្រ្តី​រាជការ​ស៊ីវិល​យោធា​ នគរបាល​ជាតិ និង​អ្នក​រាជការ​សាធារណៈ​ផ្សេង​ទៀត​ដែល​ត្រូវ​បាន​តែងតាំង​ដោយ​ព្រះរាជ​ក្រឹត្យ ឬ​អនុក្រឹត្យ។
  • មន្រ្តី​ផ្សេង​ទៀត​ដែល​តែងតាំង​ដោយ​ប្រកាស​ហើយ​ត្រូវ​បាន​កំណត់​ឲ្យ​ប្រកាស​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ និង​បំណុល​តាម​បញ្ជី​ដែល​រៀបចំ​ឡើង​ដោយ​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ​បន្ទាប់​ពី​បាន​ពិគ្រោះ​យោបល់​ជាមួយ​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ជាតិ​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ។
  • ចៅក្រម​អាសនៈ​ចៅក្រម​អយ្យការ​សារការី​ក្រឡាបញ្ជី និង​អាជ្ញាសាលា។
  • ថ្នាក់​ដឹកនាំ​នៃ​សង្គម​ស៊ីវិល។

 ក្រៅពីបុគ្គលខាងលើ ជនដែល​មាន​ការពាក់​ព័ន្ធ​នឹង​អំពើ​ពុក​រលួយ ក្រោយ​ពីត្រូវ​បាន​ស៊ើប​អង្កេត និងទទួល​សេចក្ដី​សម្រេច​ពី​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំ​ពើ​ពុករលួយ ​ត្រួវ​ធ្វើ​ការ​ប្រកាស​ទ្រព្យសម្បត្តិ និង បំណុល​របស់​ខ្លួន​ជា​លាយ​លក្ខណ៌​អក្សរ ឬ ជាទម្រង់​អេឡិច ទោះ​បីជន​នោះ​ពុំ​មាន​ឈ្មោះ​ក្នុង​បញ្ជី​ប្រកាស​ទ្រព្យសម្បត្តិ និងបំណុល​ក៏​ដោយ។

៥. អំពីបទល្មើសពុករលួយ និងទោស

ក្រៅពីបទល្មើសដែលមានចែងនៅក្នុងច្បាប់នេះ​ បទល្មើសដែលមានចែងនៅក្នុងមាត្រា​​ ២៧៨ (បទស៊ីសំណូកនៃនិយោជិត)​ មាត្រា២៧៩​ (បទសូកប៉ាន់ដល់នៃនិយោជិត) មាត្រា ២៨០ (បទស៊ីសំណូក​របស់អភិបាលជាអាទិ៍) ​មាត្រា ៣៨៧​ (បទដេញថ្លៃមិនត្រឹមត្រូវ)​ មាត្រា ៤០៤ (និយមន័យនៃការសម្អាត​ប្រាក់)​​ មាត្រា​ ៤០៥ (ទោសដែលត្រូវអនុវត្ត)​ មាត្រា ៤០៦ (ស្ថាន​ទម្ងន់ទោស) មាត្រា ៤០៩​ (ការទទួលខុស​ត្រូវព្រហ្ម​ទណ្ឌរបស់នីតិបុគ្គល)​ មាត្រា ៥១៧ (បទស៊ី​សំណូកប្រព្រឹត្តដោយចៅក្រម​)​ មាត្រា ៥១៧ ​(បទសូក​ ប៉ាន់ចំពោះចៅក្រម ​)​ ​មាត្រា ៥១៩​ (ការ​ទទួលខុសត្រូវព្រហ្មទណ្ឌរបស់នីតិបុគ្គល​) មាត្រា ៥៤៧​ (បទស៊ី​សំណូករបស់សាក្សីដើម្បីធ្វើសក្ខី​កម្ម​ក្មែងក្លាយ) មាត្រា ៥៤៨ (បទសូកប៉ាន់សាក្សី) មាត្រា ៥៥៣ (បទស៊ី​សំណូករបស់អ្នកបកប្រែ)​​ មាត្រា ៥៥៤ (បទសូកប៉ាន់អ្នកបកប្រែ) មាត្រា ៥៥៣ (បទស៊ី​សំណូករបស់​អ្នកជំនាញ)​ មាត្រា ៥៥៦ (បទសូកប៉ាន់អ្នកជំនាញ)​​ មាត្រា ៥៥៩ (ការទទួលខុសត្រូវព្រហ្មទណ្ឌរបស់នីតិបុគ្គល) មាត្រា ៥៩២ (និយមន័យនៃវីតិក្រម) មាត្រា ៥៩៣ (ទោស​ ដែលត្រូវអនុវត្ត)​ មាត្រា ៥៩៤ (បទស៊ីសំណូក) មាត្រា ៥៩៥ (និយមន័យនៃជំនួញឥទ្ឋិពលអកម្ម)​ មាត្រា ៥៩៦ (ទោសដែលត្រូវអនុវត្ត) មាត្រា ៥៩៧ (និយមន័យនៃការកេងយកផលប្រយោជន៍ដោយខុសច្បាប់)​ មាត្រា ៥៩៨ (ទោសដែលត្រូវ​អនុវត្ត) មាត្រា ៥៩៩ (និយមន័យនៃបក្ខានុគ្រោះ) មាត្រា ៦០០ (ទោសដែល​ត្រូវអនុវត្ត)​ មាត្រា ៦០១ (បទបំផ្លាញដោយចេតនា និងគៃបំបាត់ដោយទុច្ចរិត) មាត្រា ៦០៥ ​(បទសូក​ប៉ាន់)​ មាត្រា ៦០៦ (បទឥទ្ឋិពលសកម្ម)​ មាត្រា ៦០៧ (បទសម្លុតគំរាម) មាត្រា ៦០៨ (បទបំផ្លាញ និងគៃ​បំបាត់)​ មាត្រា ៦២៥ (ការទទួលខុសត្រូវព្រហ្មទណ្ឌរបស់នីតិបុគ្គល) មាត្រា ៦៣៧​​ (បទស៊ីសំណូកដោយ​អ្នកមាននីតិសម្បទាដើម្បីធ្វើលិខិតបញ្ជាក់មិនពិត) មាត្រា ៦៣៨ (បទសូកប៉ាន់ចំពោះអ្នកមាននីតិ​សម្ប​ទារដើម្បីលិខិតបញ្ជាក់មិនពិត) មាត្រា ៦៣៩ (បទស៊ីសំណូកដោយសមាជិកនៃគណៈវិជ្ជាជីវៈ​ខាងវេជ្ជ​សាស្រ្តដើម្បីធ្វើលិខិតបញ្ជាក់មិនពិត) មាត្រា ៦៤០ (បទសូកប៉ាន់ចំពោះសមាជិកនៃ​គណៈវិជ្ជាជីវៈខាងវេជ្ជសាស្រ្ត ដើម្បីធ្វើលិខិតបញ្ជាក់មិនពិត) មាត្រា ៦៤១ (ការអនុវត្តបទមជ្ឈិមនៃ​មាត្រា ៦៣៦​ និង​ ៦៤០ចំពោះគ្រប់វិជ្ជាជីវៈខាងវេជ្ជសាស្រ្ត) និងមាត្រា ៦២២ (ការទទួលខុសត្រូវ​ព្រហ្មទណ្ឌរបស់នីតិបុគ្គល) នៃក្រមព្រហ្មទណ្ឌជាបទល្មើសពុករលួយដែលត្រូវ​អនុវត្តតាមច្បាប់​នេះ។

ច្បាប់នេះ បានចែងអំពីបទល្មើសនិងទោសដូចខាងក្រោម៖

មាត្រាបទល្មើសទោស
៣៣បទស៊ីសំណូកនៃមន្រ្តីសាធារណៈបរទេស ឬមន្រ្តីនៃអង្គការអន្តរជាតិ​សាធារណៈពន្ឋគារពី ៧ ឆ្នាំ ដល់ ១៥ ឆ្នាំ
៣៤បទសូកប៉ាន់ចំពោះមន្រ្តីសាធារណៈបរទេស ឬមន្រ្តីនៃអង្គការអន្តរជាតិ​សាធារណៈ​ពន្ឋគារពី ៥ ឆ្នាំ ដល់ ១០ ឆ្នាំ
៣៥បទសូកប៉ាន់ចំពោះមន្រ្តីសាធារណៈបរទេស ឬមន្រ្តីនៃអង្គការអន្តរជាតិសាធារណៈពន្ឋគារពី ២ ដល់ ៥ ឆ្នាំ និងពិន័យជាប្រាក់ពី ៤លានរៀលទៅ ១0 លានរៀល ✍ពន្ឋគារពី ៥ ឆ្នាំ ទៅ ១០ឆ្នាំ ប្រសិនបើល្មើសនេះមានប្រសិទ្ឋភាព
៣៦បទមានទ្រព្យសម្បត្តិដោយខុសច្បាប់រឹបអូសទ្រព្យសម្បត្តិដែលពុំអាចពន្យល់បានទាំងអស់ទុកជាសម្បត្តិរដ្ឋ និងទទួលទោសតាមច្បាប់នេះ
៣៧បទទទួលផលបន្តពីបទល្មើសពុករលួយពន្ឋគារពី ២ឆ្នាំ ទៅ៥ឆ្នាំ និងពិន័យជាប្រាក់ពី ៤ លានរៀល ទៅ ១0 លានរៀល
៣៧អំពើទទួលផលបន្តពីបទល្មើសពុករលួយ ដែលប្រព្រឹត្ត (១) ជាទម្លាប់ (២) ដោយប្រើប្រាស់ភាពងាយស្រួលដែលទទួលបានពីសកម្មភាពវិជ្ជាជីវៈផ្តល់ឲ្យ (៣) ជាក្រុមមានការចាត់តាំងពន្ឋគារពី ៥ ឆ្នាំ ទៅ ១០ ឆ្នាំ
៣៨បទមិនប្រកាសទ្រព្យសម្បត្តិ និងបំណុលពន្ឋគារពី ១ ខែ ទៅ ១ ឆ្នាំ និងពិន័យជាប្រាក់ពី ១សែន) រៀលទៅ ២លានរៀល និងបង្ខំឱ្យប្រកាសទ្រព្យសម្បត្តិ
៣៩បទទម្លាយការសម្ងាត់នៃប្រភពព័ត៌មានស្តីពីអំពើពុករលួយពន្ឋគារពី ១ឆ្នាំ ទៅ ៥ឆ្នាំ
៤០បទរារាំង និងការជ្រៀតជ្រែកដល់ការងាររបស់អង្គភាពប្រឆាំងអំពើពុល​រលួយពន្ឋគារពី​ ២ឆ្នាំ​ ទៅ ៥ ឆ្នាំ និងពិន័យជាប្រាក់ពី ៤លានរៀល ទៅ ១ លានរៀល។
៤១បទប្តឹងបរិហាដោយភូតកុហកពន្ឋគារពី​ ១​ ខែ​ ទៅ ៦ ខែ និងពិន័យជាប្រាក់ពី ១ សែនរៀល ទៅ ១ លានរៀល
៤២បទបំពានលើទ្រព្យសម្បត្តិដែលជាកម្មវត្ថុនៃការចាប់យកពន្ឋគារពី​ ១​ ឆ្នាំ ទៅ ៥ ឆ្នាំ និងពិន័យជាប្រាក់ពី ២ លានរៀលទៅ ១0លានរៀល

៦. អំពីបត្យាប័ន និងជំនួយផ្នែកច្បាប់ទៅវិញទៅមក

 នៅក្នុង ​ករណី​ដែល​រក​ឃើញ​ថា​ទ្រព្យសម្បត្តិ​ និង​ផល​នៃ​អំពើ​ពុករលួយត្រូវ​បាន​រក្សាទុក​នៅ​ក្នុង​​រដ្ឋ​បរទេស​ អាជ្ញធរ​មានសមត្ថកិច្ច​នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា​ត្រូវ​ចាត់​វិធានការ​ ដើម្បី​ទាមទារ​យក​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ និង​ផល​ទាំង​នោះ​មក​កម្ពុជា​ក៏ត្រូវ​ធ្វើ​សហ​ប្រតិបត្តិ​ការ​ជា​មួយ​ប្រទេស​ ដទៃ​ដែល​លើក​សំណើ​សុំ​​បញ្ជូន​ទៅ​វិញ​នូវ​ផល​នៃ​បទ​ល្មើស​ពុក​រលួយ ដែល​ត្រូវ​បាន​រក្សា​ទុក​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​។

ក្នុង​ករណី​បទ​ល្មើស​ពុករលួយ អាជ្ញាធរ​តុលាការ​នៃ​ព្រះរាជណាចក្រកម្ពុជា​អាច​ប្រគល់​អំណាច​ឲ្យ​ទៅ​អាជ្ញាធរ​តុលាការ​មាន​សមត្ថកិច្ច​នៃ​រដ្ឋ​បរទេស​ណា​មួយ និង​អាច​ទទួល​អំណាច​ពីអាជ្ញាធរ​តុលាការ​នៃ​រដ្ឋ​បរទេស​ណា​មួយ​ដែរ​ដើម្បីៈ

  •  ប្រមូល​យក​សក្ខីភាព ឬ​យក​ចម្លើយ​ដែល​ឆ្លើយ​តាម​ផ្លូវ​តុលាការ
  • ឲ្យ​ដំណឹង​ពី​លិខិត​ផ្សេងៗ​របស់​តុលាការ
  • ធ្វើការ​ឆែកឆេរ ឃាត់ទុក និង​ដក​ហូត
  • ធ្វើការ​ពិនិត្យ​វត្ថុ និង​ទីកន្លែង
  • ផ្តល់​ព័ត៌មាន និង​វត្ថុតាង
  • ផ្តល់​ឯកសារ​កំណត់​ហេតុ​ជា​ច្បាប់​ដើម ឬ​សេចក្តី​ចម្លង​ដោយ​មាន​បញ្ជាក់​ថា​ត្រឹមត្រូវ​តាម ច្បាប់​ដើម​នៃ​ឯកសារ និង​សំណុំ​រឿង រាប់​ទាំង​សេចក្តី​ស្រង់​បញ្ជី​ប្រាក់​ពី​ធនាគារ ឯកសារ​គណនេយ្យ សំណុំ​រឿង​របស់​ក្រុមហ៊ុន និង​ឯកសារ​ពាណិជ្ជកម្ម​ព្រមទាំង​លិខិត​យថាភូត ឬ​លិខិត​ឯកជន
  • បង្ហាញ​ ឬ​ផ្តល់​សាក្សី​អ្នក​ជំនាញ ឬ​ជន​ដទៃ​ទៀត​រាប់​ទាំង​ជន​ជាប់​ឃុំ​ខ្លួន​ផង​ដែល​យល់ព្រមជួយ​ក្នុង​ការ​ស៊ើប​អង្កេត​ ឬ​យល់ព្រម​ចូលរួម​ក្នុង​នីតិវិធី
  • កំណត់អត្តសញ្ញាណ ឬ​ស្រាវជ្រាវ​រក​ធនធាន​ទ្រព្យសម្បត្តិ បរិក្ខារ និងសម្ភារៈទាំងឡាយ​ដែល​បាន​មក​ពី​ការប្រព្រឹត្ត​បទ​ល្មើស​ និង​មធ្យោបាយ​បទ​ល្មើស
  • ដាក់​ក្រោម​វិធាន​ការ​រក្សាទុក​ជា​បណ្តោះ​អាសន្ន​នូវ​ផលិតផល និង​ទ្រព្យសម្បត្តិ​ដែល​បាន មក​ពី​បទ​ល្មើស​ពុករលួយ​ព្រមទាំង​បរិក្ខារ សម្ភារៈ​ដែល​បាន​ប្រើប្រាស់ ឬ​ទុក​សម្រាប់​ប្រើប្រាស់​ដើម្បី​ប្រព្រឹត្ត​បទ​ល្មើស​ពុករលួយ
  • ចាត់​ឲ្យ​អនុវត្ត​សេចក្តី​សម្រេច​ដែល​បញ្ជារ​ឲ្យ​ធ្វើការ​រឹបអូស​ដក​ហូត ឬ​យក​វិញ​នូវ​ផលិតផល​ទ្រព្យសម្បត្តិ បរិក្ខារ សម្ភារៈទាំងឡាយ​ដែល​បាន​មក​ពី​ការ​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ពុករលួយ។
  • បញ្ជារ​ឲ្យ​ធ្វើការ​រឹបអូស​វត្ថុ​ទាំងឡាយ​ដែល​មាន​ចែង​ក្នុង​ចំណុច​ខាង​លើ
  • ឲ្យ​ដំណឹង​អំពី​ការ​ចោទ​ប្រកាន់​តាម​នីតិវិធី​ព្រហ្មទណ្ឌ
  • សួរ​ចម្លើយ​ជន​ត្រូវ​ចោទ​តាម​នីតិវិធី​ព្រហ្មទណ្ឌ
  • រក​ឲ្យ​ឃើញ និង​កំណត់​អត្តសញ្ញាណ​សាក្សី និង​ជនសង្ស័យ។

 ស្ថាប័ន​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ និង​អាជ្ញាធរ​មាន​សមត្ថកិច្ច​ដែល​ពាក់ពន្ធ​មាន​កាតព្វកិច្ច​ស្វះស្វែង​រក​កិច្ច​សហប្រត្តិការ​អន្តរជាតិ និង​ជំនួយ​ផែ្នក​ច្បាប់​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​អំពី​ស្ថានភាព​ទ្រព្យសម្បត្តិ​របស់​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ដែល​មាន​សញ្ជាតិ​លើស​ពី​មួយ។ នីតិវិធី​នៃ​ការ​អនុវត្តន៍​ជំនួយ​ផ្នែក​ច្បាប់​ទៅវិញ​ទៅមក ត្រូវ​អនុវត្ត​តាម​គោលការណ៍​ទាំង​ឡាយឡាយ​ដែល​បាន​កំណត់​ក្នុង​សន្ធិញ្ញា ឬ​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទ្វេភាគី និង​ពហុភាគី និង​ច្បាប់​ជាតិ​ជា​ធរមាន។

  • អានអន្ថបទច្បាប់ស្ដីពីការប្រឆាំងអំពើពុករលួយ នស/រកម/០៤១០/០០៤ ១៧ មេសា ២០១០ (PDF)៖ https://t.me/lawaudio_kh/552